Végre megtörtént a lánykérés. A gyűrűitek csodásan csillognak, de a szervezésről kiderült, sokkal nagyobb falat, mint gondoltátok. Jól jönne néhány jó tanács, és egy kis segítség, merre induljatok. Az esküvőszervezés logikus folyamat, csak szépen sorba kell haladnotok és könnyedén a végére értek a főbb teendőknek, a szolgáltatók kiválasztásának.
Az esküvő stílusa és a vendéglétszám
Első körben az esküvő stílusáról kell határoznotok, és arról mekkora vendégsereget hívtok a szertartásra és a lagziba. Ha ezekről döntés született akkor elkezdődhet a helyszín választás. A vendéglista összeírása az egyik legfontosabb lépés az esküvő szervezésben. Érdemes céltudatosnak lenni, kapkodás nélkül, de az időhúzás is csak nehezebbé és bonyolultabbá teszi a dolgokat. Tűzzetek ki határidőket magatoknak anélkül, hogy elúsznátok egy feladattal. A legjobb, ha profi szakemberre esküvőszervezőre, bízzátok a részletek kidolgozását.
A legfontosabb, amit Ti szeretnétek
A legfontosabb, hogy üljetek le, és nyugodtan beszéljétek meg ti mit szeretnétek. Milyen helyszínen, mekkora lagzit, milyen stílusban, milyen ruhában, mekkora vendégsereggel szeretnétek együtt ünnepelni. Szerencsés, ha a legtöbb kérdésben kompromisszumot tudtok kötni, és csak ezután kezdjétek a tényleges szervezést. Ezzel elkerülhetitek a konfliktusok nagy részét.
Vendéglista
Az első lépés, a vendéglista összeállítása. Először készülhet egy nyers lista, amin mindenki szerepel, aki az eszetekbe jut. Döntsétek el, hogy kiket szeretnétek meghívni a szertartásra, ha egyházi is lesz akkor arra is, és kik lesznek azok, akiket a lagziba is meghívtok. Állapodjatok meg róla, hogy hány fő lesz a szertartáson, és mennyi vendéget invitáltok a lagziba. Ez alapján készüljön egy közös vendéglista, ez lesz mindennek az alapja.
A végleges vendéglista akkor készül el, amikor már a szüleitek is hozzáfűzték a véleményüket. Valószínűleg legalább15 vagy akár több névvel is bővíteni akarják a listákat. A barátok és munkatársak közül is lesz, akik a lagzin is szívesen részt vennének. Ha keretbe nem fér több vendég, húzzátok meg a határt, és zárjátok le a listát.
Egy témában több szolgáltatótól kérjetek árajánlatot, így könnyebben összeállíthatjátok az esküvői költségvetést.
- Esküvő helyszínek
- Catering, étterem
- Cukrászda, a menyasszonyi torta, sós és édes aprósütemények
- Szertartásvezető
- Vőfély vagy ceremóniamester
- Fodrász, sminkes, műszempilla készítő, körmös
- Fotós és videós vagy cinematográfus
- Zenekar vagy DJ
- Dekoratőr, virágkötő
- Sátor bérlés, ha szükség van rá
- Autóbérlés, illetve buszbérlés, ha szükséges
- Esküvőszervező
További költségek:
Menyasszonyi ruha, fátyol, menyecske ruha, illetve a vőlegény öltönye, cipők ékszerek, fehérneműk és más apróságok. Ezekre nem tudtok ajánlatot kérni és valószínűleg több helyről kell beszerezni őket.
Ha nem a készen vásárlást, vagy a kölcsönzést választjátok akkor a varrónőtől is kérhettek árajánlatot. Ruhavásárlás vagy bérlés esetén a szalonok weboldalain, valamint a szalonokban tudtok tájékozódni.
Az árajánlatokra azért van szükség, hogy a legjobb minőséget tudjátok kiválasztani ár érték arányban. Tehát az árajánlat szerepe elsősorban az információszerzés és az, hogy tudjatok kalkulálni, nem a legolcsóbb ár elérése.
Esküvői költségvetés
Ha elkészült a vendéglista, a következő fontos lépés az esküvői költségek megállapítása. Mi az a keret, amin mindenképpen muszáj belül maradni. Mindent vezessetek írásban. Az összes tételt kiadásokat, sőt a tervezett költségeket is. Egyeztessetek róla, hogy mire mennyi pénzt szántok és a maximumot is határozzátok meg. Szinte minden párnak limitált a kerete. Egyáltalán nem szégyen, hogy van az az összeg, ami a maximumot jelent a kiadások tekintetében.
Használjatok táblázatot
Ha táblázatban vezetitek hol is tartok éppen, akkor mindig pontosan tudni fogjátok mire futja még a keretből. Arról is mindig nagyon pontos információtok legyen mi az, amit már kifizettek hol hagytatok foglalót vagy előleget. Ezekről mindig legyen nyugtátok is. A szolgáltatókkal mindenképpen kössetek szerződést. Itt sokszorosan érvényes a szó elszáll, az írás megmarad. Minden profi szolgáltató számlaképes, és nem próbál rábeszélni, hogy szerződés és számla nélkül dolgozzatok együtt. A szerződés minden érintett fél érdekeit védi.
Minél előbb tudassátok az időpontot az érintettekkel
Az esküvőtök dátumának kiválasztásába avassátok be az örömszülőket és a legközelebbi családtagokat, valamint a tanúkat, hogy biztosan megfelelő legyen számukra is az időpont. A külföldön élő rokonokat érdemes minél előbb értesíteni, hogy meg tudják szervezni a hazautazást.
Dátum kitűzése után a helyszín kiválasztása a következő lépés. Ez a szertartás és a lakodalom helyszínére is érvényes. Ezeket érdemes szorosan együtt rögzíteni. Az esküvő tervezett napja megfelelő legyen az anyakönyvvezetőnek, a kiválasztott helyszínnek, és szertartásvezetőnek is. Ha templomi esküvőt is terveztek akkor a pappal is egyeztetni kell az időpontot.
A lakodalom helyszínének kiválasztásakor figyeljetek oda rá, hogy van e kerthelyiség, kinti fedett rész, és hogy kényelmesen elfér-e a tervezett vendég létszám.